باشگاه ایکس بادی در تهران + ایکس بادی چیست؟

مزایای ایکس بادی ای ام اس پلاس
فوریه 10, 2019
ایکس بادی (xbody) چیست و چه مزایایی دارد ؟
مارس 28, 2019
نمایش همه

باشگاه ایکس بادی در تهران + ایکس بادی چیست؟

باشگاه ایکس بادی

ایکس بادی اختراعی پزشکی ورزشی است که برای تحریک عضلات بدن به فعالیت بیشتر و غیر قابل تصور صورت می‌گیرد، بطوری که ابتدا فرد لباسی خاصی به تن می‌کند و روی آن جلیقه به تن می‌کند، در این جلیقه ده دسته الکترود وجود دارد که توسط سیم مرتبط، به حافظه کامپیوتر متصل است و کامپیوتر به روش‌های مختلف می‌تواند پالس‌های متفاوتی بر هر یک از الکترودها بفرستد.

باشگاه ایکس بادی تهران

باشگاه ایکس بادی تهران

با ارسال پیام‌های الکتریکی قابل تنظیم، عضلات ده نقطه از بدن بطور هم‌زمان با تنش و انقباض عضلانی مواجه می‌شود این سیستم تحریک، موجب انقباض ایزومتریک عضلات می‌گردد که بشکل متعدد در واحد زمان انجام می‌گیرد، سیستمی که ما بیشتر برای افراد آسیب دیده که تمرینات پویا برای آن‌ها مضر است بکار می‌بریم، ضمن این که در کنار تمرینات پویا، بعنوان کمکی به ورزشکاران نیز ارائه می‌دهیم، جباری اضافه کرد این سیستم را بدنسازانی که در مسابقات فیگور می‌گیرند بهتر درک می‌کنند زیرا شبیه فیگور گرفتنی است که کل بدن تحت فشار است و ده نقطه از بدن، دائما در حال انقباض و آزاد شدن تارهای عضلانی است. پس فشار بسیار زیادی به بدن وارد می‌شود. جالب اینجاست که فرد می‌تواند همزمان با این تحریکات سخت، نرمش و تمرین دیگری هم داشته باشد، بعنوان مثال نرمش کششی، حرکات ایستا، تمرین با وزنه، حرکات پلیومتریک و حرکات پویا که این تمرینات می‌توانند ترکیبی هم باشند. شدت پالس‌های دستگاه ایکس بادی قابل کنترل است و به عوامل مختلف بستگی دارد که مربی آگاه بهتر است در طول مدت استفاده از این دستگاه، دائما نظارت ویژه‌ای داشته باشد.

از خصوصیات دیگر این دستگاه، افزایش جریان خون در کل عضلات است که اسید لاکتیک موضعی را در بدن پخش می‌کند و آستانه تحمل اسید لاکتیک در بدن  افزایش می‌دهد که این خود به معنی پیشرفت ورزشی و تغییر در شکل بدن است، البته بدلیل اینکه اکثر افراد به این روش تحریک عضلانی عادت ندارند بعد از اجرای جلسات ابتدائی، ممکن است با درد لاکتیکی و گرفتگی عضلات مواجه شوند، فرزین می‌گوید اگر مکان‌هایی که این دستگاه را دارند قابلیت این را داشته باشد که فرد قبل و بعد استفاده از ایکس بادی، نرمش و ماساژ هم انجام گیرد، کارائی بیشتری مشاهده می‌شود.

تمرینات با دستگاه ایکس بادی به EMS نیز مشهور است که مخفف ماساژ ضربانی می‌باشد و برای بهبودی افرادیکه ضعف عضلانی دارند و مصدومیت ورزشی دارند بکار می‌رود.

الکترودهای جلیقه دستگاه ایکس بادی، فرکانس‌های پائینی در حدود 150 ضربه در ثانیه و نیروی خفیف جریان برق کمتر از 100 مگا آمپر که به نظر کم ضرر است را به بدن اعمال می‌کند، تنها نکته نگران کننده که ممکن است به ذهن برخی افراد برسد این است که آیا این جریانات الکتریکی در بدن ذخیره می‌شوند؟ و استفاده برخی مواد غذائی معمول همانند چای و قهوه و… که محیط خون و بدن را با PH متفاوتی روبرو می‌کند و یون‌های مثبت و منفی بدن و عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد مضر است؟ و استفاده از مکمل‌های ورزشی، در این سیستم چه جایگاهی دارد؟ آیا این پالس‌ها با پالس‌های خود کار عضلات قلب، تداخل ایجاد می‌کند (آریتمی ضربان قلب، ایست قلبی)؟

در هر صورت این سیستم در گذشته هم مورد استفاده پزشکی و فیزیوتراپی و ورزشی به اشکال ساده‌تر قرار می‌گرفته و عوارض آن در حوزه پزشکی، قابل تعریف است.