مزایای درمانی ورزش 20 دقیقه ای ایکس بادی (طبی- ورزشی)
سپتامبر 8, 2019
دستگاه لاغری ای ام اس(EMS)
سپتامبر 19, 2019
نمایش همه

عوارض تمرین با دستگاه ems

تحریک الکتریکی عضلات نسلی مدرن در ورزش های امروزی می باشد که در سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی داشته و در بین ورزشکاران و بدن سازان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

در دستگاه های الکتریکی ESM (Electrical Muscle Stimulation) شما با پوشیدن لباس مخصوص به دستگاه وصل می ‌شوید و این دستگاه تکانه (ضربه های) الکتریکی را در فرکانس های پایین در مدت کوتاهی به طور مداوم از طریق پدها به عضلات شما وارد می‌ کند و از این طریق همه ی عضلات دچار انقباض خواهند شد، که نتیجه آن دقیقا مانند تمرینات سنتی ورزشی است. هنگامی که شما با استفاده از دستگاه ESM به همراه مربی خود ورزش می‌ کنید، شدت تمرین شما چند برابر می شود و حدودا در ۲۰ دقیقه بدن شما ۷۰۰ کالری را می‌ سوزاند.

عوارض تمرینات ورزشی با کمک جریان های الکتریکی Electric Muscle Stimulation

سازمان FDA (غذا و دارو آمریکا) پس از تحقیقات متعدد درباره تمرینات ورزشی با کمک جریان های الکتریکی از عوارض آن پرده برداشت که میتوان از عوارض آن به شوک های الکتریکی، خارش و التهاب پوست، سوختگی و تداخل با دستگاه هایی مانند پیس میکرهای قلبی و دفیبریلاتورها نام برد. به دلیل این که در دستگاه های EMS کابل های الکتریکی به کار برده شده است، سازمان غذا و داروی آمریکا در خصوص استفاده بیش از حد از این دستگاه بر روی تمام افراد نگرانی خود را اعلام کرده است.

اکثریت متخصصان در حال حاضر استفاده از دستگاه های تحریک الکتریکی را برای افراد معمولی و ورزشکاران به هیچ وجه توصیه نمی کنند و همچنین اذعان دارند که در روش های تحریک الکتریکی عضلات ، بدون رعایت رژیم غذایی مناسب ، انتظار معجزه را نباید داشت. بنابر این توصیه می شود که برای استفاده از دستگاه EMS باید شما زیر نظر یک پزشک مجرب و در یک مرکز پزشکی معتبر این فعالیت را انجام دهید.

نباید در موقع انجام تمرینات مدرن EMS به شکیبایی زیادی بپردازیم، بلکه باید به طور ایستا و پی در پی به ورزش بپرازیم، پس در نتیجه عضله ها به خوبی و با آگاهی منقبض شده و طبق حرکاتی هدفمند که انجام می شود پرورش یافته و تقویت می شوند.

طبق بررسی های انجام شده اگر شما چاق باشید، درصد عضلانی بدن شما کم خواهد بود و چربی بدن شما درصد بالایی را دارد بنابراین استفاده از دستگاه های تحریک الکتریکی عضلات می تواند از ناتوانی و از دست دادن عضلات و آسیب به شما جلوگیری خواهد نمود. تداوم وجود چربی در بدن شما به مرور زمان باعث کم شدن قدرت بدنی شده و همین امرشما را با بیماری هایی رو به رو خواهد ساخت ک از جمله بیماری هایی که شما را تهدید خواهد کرد می توان به دیابت نوع دو، سرطان های وابسته به هورمون و روده بزرگ و همچنین بیماری های کیسه صفرا اشاره کرد.

نظرات متخصصان و ورزشکاران درباره استفاده از دستگاه ems به این شرح می باشد:

در سال های اخیر طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات صورت گرفته در زمینه استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی عضلات، محققان در مجله پزشکی بریتانیا درباره استفاده منظم از EMS هشدار داده اند. آن ها از سازمان های حاکم بر چندین کشور خواسته اند که استفاده از این وسیله را تعدیل کنند و یا بر روی استفاده از آن در مکان هایی غیر از کلینیک های مجاز و تحت نظر پزشک معالج نظارت بیشتری داشته باشند.

از طرفی سازمان غذا و داروی ایالات متحده پیش از فروش برای بهره گیری از دستگاه‌های‌EMS مقررات خاصی را باید وضع کند. همچنین از دولت ایالات متحده درخواست شده است که محصولات EMS صرفا برای موارد فیزیوتراپی و توانبخشی استفاده شود. در کشور ایالات متحده کمپانی هایی که درخواست فروش دستگاه ems برای استفاده شخصی هستند، موظفند که مجوز FDA برای ایمنی و اثربخشی این دستگاه را برای عرضه به همراه داشته باشند و در صورتی که نسبت به فروش غیر قانونی اینگونه دستگاه ها اقدام نمایند با مجازات های سنگینی رو به رو خواهند شد.

طی یک گزارش تایید نشده از FDA دستگاه های EMS به طورموقت توانایی افزایش یا کاهش حجم عضلات را دارند اما هیچ یک از دستگاه های EMD تهیه شده تا به حال برای کاهش وزن و کاهش حجم مناسب نیستند این در حالی است که آزمایشات صورت گرفته بر روی افرادی که از این دستگاه استفاده کرده اند نشان می دهد این دستگاه ها با توجه به اینکه فرد استفاده کننده به چه منظوری آنرا استفاده میکند و همچنین چه نوع ورزش هایی با آن صورت میگیرد نتایجی از لاغری و عضلانی شدن بدن آنها به دست آمده است.
هربست در مصاحبه با Healthline عنوان کرد:

” نظرات عمومی و نظر شخصی من این است که دستگاه EMS می تواند در بهبودی کمک کننده باشد ولی تاثیری در افزایش قدرت و حجم ندارد. درمان گران فیزیکی از تحریک الکتریکی برای افزایش جریان فشار خود به عضلات استفاده می کنند. این کار باعث تسریع بهبود با ارسال مواد مغذی به ماهیچه ها و از بین بردن مواد زائد می شود. تنها راه ایجاد رشد اندازه عضلات و بهبود قدرت آن ها این است که وزنه بزنید، یعنی با وارد کردن فشار روی عضلات وادارشان کنید منقبض شوند و وزنه ها را حرکت داده یا خلاف نیروی ایزومتریک به آن ها فشار وارد کنید. بارگیری باعث پارگی های بسیار ریزی در عضلات شده که بدن نه تنها آنها را ترمیم می کند بلکه آن ماهیچه ها را برای آماده شدن در مقابل بارگیری بیشتر، بزرگتر می کند. تحریک الکتریکی چنین تاثیری ندارد. “به گفته هربست، در حقیقت برای ایجاد انقباض سختی که برای ایجاد پارگی های ذکر شده در عضلات که منجر به عضله سازی شوند به شوک های ناخوشاند و دردناکی نیاز دارید.”

مت لیکینز Matt Likins، متخصص فیزیوتراپی در مصاحبه با Healthline مطرح می کند:

” ما از تحریک الکتریکی برای تسهیل انقباض یا تقویت عضلات در افرادی که بعد از آسیب یا جراحی دچار عدم توانایی حرکتی شده اند استفاده می کنیم ولی زمانی که انقباضات طبیعی خود عضلات باز می گردد ما تحریک را متوقف می کنیم. با این حال این نوع تمرین عضلانی را به هیچ عنوان و به هر دلیلی برای تمامی افراد توصیه نمیکنیم بلکه تنها افرادی واجد شرایط استفاده از این دستگاه هستند که یا مایلند در مدت زمان کوتاه تر و با فشار کمتری به وزن دلخواه خود برسند و یا اینکه مایلند بدنی ورزیده و عضلانی داشته باشند.