همه چیز درباره روش تمرینی جدید ای‌ ام‌ اس

EMS چیست و کاربردهای آن چیست؟
نوامبر 28, 2019
مزایای درمانی ورزش 20 دقیقه ای ایکس بادی (طبی- ورزشی)
دسامبر 16, 2019
نمایش همه

همه چیز درباره روش تمرینی جدید ای‌ ام‌ اس

این روزها، با آمدن فناوری های جدید به ورزش، به این محدودیت ها پاسخ داده شده است. فناوری ورزشی EMS که به سرعت در جامعه ی ایران در حال گسترش است توانسته محدودیت زمان و کمبود فعالیت بدنی را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چالش وقت نداشتن و اضافه وزن و کمی فعالیت بدنی، هر 3 باهم در جامعه فراگیر است. بسیاری از افراد شاغل، به دلیل ساعت های طولانی نشستن پشت صندلی و شرایط کار، فرصتی برای فعالیت بدنی و ورزش ندارند و از سوی دیگر افرادی هم که اضافه وزن دارند از برنامه های ورزشی طولانی مدت دلزده می شوند و انگیزه ی خود را از دست می دهند.

با محسن صاحبی دکترای فیزیولوژی ورزشی(تخصص عصب و عضله)مدرس دوره های آموزشی EMS ویژه مربیان انجمن روش های تمرینی فدراسیون ورزش های همگانی، درباره این روش ورزشی و تمرینی جدید گفت و گو کرده ایم.

صاحبی، در این مدت بهداد سلیمی، احسان حدادی، محسن بنگر، امیر رهبر قهرمان پرش ارتفاع ایران و رکورد دار، امیر نوری بازیگر سینما و تلویزیون، کاوه فتوحی بازیگر، مرتضی اویسی قهرمان ۶ دوره پرورش اندام جهان و همچنین سیدمجید بنی فاطمه را با روش تمرینی EMS تمرین داده است.

ای ام اس چیست و سابقه ی آن به کی باز می گردد؟

EMS مخفف Electrical Muscle Stimulation به معنای تحریک الکتریکی عضلات٬ تکنولوژی جدیدی است که در آن یک جلیقه تمرینی پوشیده می شود و الکترودهایی روی گروه های عضلانی قرار می گیرد. در روش سنتی، از مغز تکانه های عصبی به عضلات ارسال و باعث انقباض آن می شود؛ در روش تمرینی ای ام اس به علت تلفیق فشار دستگاه با تمرینات سنتی٬ این دستورات هم از طریق مغز و هم از طریق الکترودها به صورت همزمان به عضلات ارسال و اعمال می شوند.

مزایای این روش تمرینی EMSچیست؟

عدم فشار روی مفاصل، صرفه جویی در زمان، تاثیر گذاری بیشتر و سریع تر، قابلیت کنترل و تمرین دادن عضلات به صورت جداگانه از مهمترین مزایای تمرینات EMS است.

EMS برای چه کسانی مناسب است؟

این روش برای گروهای سنی ۱۸ سال به بالا تا رده های سنی بزرگسالان تا ۶۰ – ۶۵ سال مناسب است.

کسانی که نمی توانند یا نمی خواهند از روش های لاغری و کاهش وزن تهاجمی مانند انواع عمل ها و روش های برداشتن چربی استفاده کنند، EMS می تواند با هزینه ی بسیار کمتر، آن ها را به وزن های مورد نظر خود برساند.

ممنوعیت تمرین با روش EMS شامل چه کسانی است؟

از آنجایی که EMS یک ورزش پر فشار است، قبل از شروع اولین جلسه تمرینی می بایست شرح حال از فرد گرفته شود و بیماران بیماری های سوخت و ساز یا عضلانی ( کم کاری تیرویید٬ دیابت و … )، بیماری های خود ایمنی و بیماری های قلبی-عروقی یا تنفسی با اجازه پزشک می بایست تمرینات خود را آغاز کنند.

همچنین تمرینات EMS برای گروه های زیر ممنوع قطعی است.

صرع یا تشنج
ضربان ساز مصنوعی یا ایمپلنت الکتریکی
بارداری
بیماری های عصبی ام اس٬ پارکینسون
بیماری های حاد عفونی٬ باکتریایی و ویروسی
هموفیلی شدید
سرطان یا تومورهای بدخیم

برای کسانی که هم اکنون با روش EMS ورزش می کنند چه توصیه های غذایی دارید؟

بعلت پر فشار بودن تمرین و بالا رفتن آنزیم کراتین کیناز بعد از تمرین، نوشیدن مقادیر زیادی آب از نکات لازم و ضروری است که می تواند اسید لاکتیک اضافی را از بدن دفع و از کوفتگی های عضلانی و سردرد جلوگیری کند. میزان آب مصرفی باید بطور کل افزایش یابد بطوریکه قبل از تمرین حداقل 0.5 لیتر، حین تمرین 250 سی سی و بعد از تمرین 0.5 لیتر آب مصرف شود و بعد از آن نیز میزان آب بدن را باید افزایش داد.از آنجایی که ایی ام اس یک روش تمرینی پر فشار است بطور عمده نیاز به ذخایر کربوهیدرات دارد.

مواد معدنی: در متد تمرینی ای ام اس بعلت تحریک و بکارگیری زیاد فیبرهای عضلانی مصرف میوه ها٬ سبزیجات و غذاهایی که دارای مواد معدنی از جمله پتاسیم٬ سدیم٬ کلسیم و منیزیم هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مصرف ویتامین هایی از جمله ‌B1٬ B12 و C همراه با تمرینات EMS لازم است.