ورزش EMS چیست؟ کاهش وزن و چربی سوزی سریع با ای ام اس! کاربرد، مزایا و عوارض

EMS تحریک عضلانی الکترونیکی برای عضله سازی و کاهش وزن
ژانویه 13, 2020
ایکس بادی (xbody) چیست و چه مزایایی دارد ؟
مارس 2, 2020
نمایش همه

ورزش EMS چیست؟ کاهش وزن و چربی سوزی سریع با ای ام اس! کاربرد، مزایا و عوارض

اگر علاقه مندید تا درباره ای ام اس EMS ، این مد جدید و لوکس دنیای فیتنس و تناسب اندام بیشتر بدانید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. با پیشرفت سریع تکنولوژی، هر روز شاهد خودنمایی ابزارهای جدیدی در حیطه ورزش و تناسب اندام هستیم. روش های تمرینی و ابزارهای ورزشی که در یک دوره مد می شوند و چندسال بعد هیچ خبری از آنها نیست!

متاسفانه خیلی از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی و صرفاً بر اساس شنیده ها به دنبال پیروی از مدهای روز فیتنس و تناسب اندام می روند و در نهایت به دلیل عدم نتیجه گیری از روش های مختلف از ورزش کردن زده می شوند!

واقعیت این است که بعضی از این ابزارها و روش های نوین کاربردی هستند و باعث می شوند کارایی ما در تمرین افزایش پیدا کند و بعضی هم بی فایده هستند و صرفاً با هیاهوی تبلیغاتی همه گیر می شوند! اخیراً نماینده یکی از کمپانی های ای ام اس با من تماس گرفت و از من خواست تا مطلبی در تایید محصولشان منتشر کنم!

یکی از این روش ها که اخیراً اسمش را زیاد می شونیم و استودیو های آن تقریباً در همه شهرهای کشور راه اندازی شده ای ام اس (EMS) است. تبلیغاتش را حتما دیده اید: سوزاندن ۵۰۰کالری در ۲۰دقیقه با EMS، کاهش وزن سریع با EMS، چربی سوزی موضعی با EMS، رفع سلولیت با EMS، فرم گیری باسن و ران با EMS و …

خوب، من در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که این پدیده جدید و معجزه آسا چیست؟ از کجا آمده و دقیقاً چه کار می کند!؟ مزایا و معایب آن چیست و آیا اصلاً ارزش امتحان کردن دارد؟ پس تا انتهای مطلب با من همراه باشید.
ای ام اس EMS چیست؟

ای ام اس ems چیست فواید و عوارض

ای ام اس EMS مخفف تحریک الکتریکی عضله( Electrical Muscle Stimulation) یا Electromyostimulation است. خوب سعی می کنم به زبان ساده و قابل فهم برایتان توضیح بدهم. ما برای اینکه بتوانیم عضله خود را منقبض کنیم و حرکتی در بدن ایجاد کنیم ابتدا دستور را در مغز که مرکز فرماندهی بدن است صادر می کنیم. به طور خلاصه ای ام اس روشی است که در آن این دستور به جای مغز از یک دستگاه صادر می شود! اما چطور؟

این دستگاه که تولید کننده پالس های الکتریکی است به وسیله الکترود به عضلات مد نظر متصل می شود و تعداد و شدت انقباض در ثانیه افزایش می یابد! نام دستگاهی هم که در این روش به کار می رود همان ای ام اس است. پس تا اینجا فهمیدیم چیزی به نام ورزش ems وجود ندارد. ای ام اس یک دستگاه و روش است برای تحریک بیشتر عضلات نه یک ورزش.

کاربرد EMS چیست؟

ای ام اس برای اولین بار در قرن ۱۸ ابداع شد و پس از آن کاربرد اصلی آن در فیزیوتراپی و بازتوانی مشکلات اسکلتی-عضلانی بوده است. با این روش می توان بدون حرکت مفاصل عضلات را تحریک و تقویت کرد و در موارد آسیب دیدگی از آتروفی یا همان تحلیل عضلانی پیشگیری کرد. جالب است بدانید در آمریکا سازمان غذا و دارو بر استفاده از دستگاه های ای ام اس نظارت می کند و قوانین خاصی برای آن وجود دارد.

سابقه این دستگاه در ورزش به سال ۱۹۶۰ برمی گردد، جایی که برای اولین بار ورزشکاران شوروی سابق از روش آن برای آماده سازی خود استفاده کردند و ادعا کردند این روش نیروی عضلانی را تا ۴۰درصد افزایش می دهد. یکی از کاربردهای دیگر ای ام اس در ورزش حرفه ای ریکاوری است که از اهمیت زیادی برای ورزشکاران برخوردار است.

در سال های اخیر EMS وارد حیطه تناسب اندام شده است و کمپانی های متعددی EMS های پوشیدنی (جلیقه ها و لباس های کل بدن) EMS Whole Body را تولید کرده اند که به صورت بی سیم (Wireless) توسط یک تبلت و با هدایت مربی کنترل می شوند. این پدیده جدید دنیای فیتنس ادعاها، مزایا و معایبی دارد که در ادامه درباره آن صبحت می کنم.
آیا ای ام اس EMS باعث لاغری می شود؟

ادعای اصلی کمپانی های تولید کننده جلیقه های ای ام اس این است که محصولاتشان فعالیت عضلانی را به شدت بالا می برد. و انجام تمرین با آنها کالری سوزی را تا چند برابر افزایش می دهد. پس می توانید با EMS کمتر تمرین کنید و بیشتر کالری بسوزانید. چیزی که اکثر خیلی ها به دنبال آن هستند.

بعضی ها بدون ذره ای فکر، هر راهی که ادعا می کند به وسیله آن می توان بیشتر خورد و کمتر فعالیت کرد و خوش اندام شد را امتحان می کنند. از کرم های لاغری موضعی گرفته تا ماساژ لاغری و …! اما در مورد ای ام اس خوشبختانه همه افراد توان مالی استفاده از این ابزارها را ندارند تا خودشان را ناامید کنند و کمپانی ها و استودیوهای ای ام اس را سرمایه دار!

قیمت جلیقه های تمرینی ای ام اس از ۱۵۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان متغیر است و استودیو های متعددی که در کشور راه اندازی شده بابت ۲۰الی ۳۰دقیقه تمرین هزینه ای بین ۱۵۰الی ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر جلسه از شما دریافت می کنند. ورزش جدید برای طبقه مرفه. بازار خوب و پرسودی است نه؟
نتایج تحقیقات علمی و تجربیات تمرین با ای ام اس

حقیقت این است که تحقیقات علمی زیادی روی اثربخشی روش و دستگاه ای ام اس انجام شده است. این تحقیقات نشان داده است که استفاده از EMS می تواند روی افزایش قدرت عضلانی در ورزشکاران و غیرورزشکاران موثر باشد. اما در تحقیقات انجام شده از دستگاه های EMS استفاده شده (الکترود به وسیله سیم مستقیم به عضله متصل می شود) نه از جلیقه ها و لباس های کل بدن EMS.

کمپانی هایی که این لباس ها را طراحی کرده اند ادعا می کنند شما می توانید با آن تمرین کنید و در مدت کمتری از مزایای ورزش بهره مند شوید! تحقیقات انجام شده درباره EMS پوشیدنی هنوز کافی نیست تا بتوانیم قضاوت درستی در این باره داشته باشیم. ممکن است بسیاری از این تحقیقات با حمایت مالی کمپانی های تولید کننده EMS انجام شده باشد، پس مواظب باشید و زود در مورد نتیجه هر تحقیقی قضاوت نکنید.

من خودم چندین بار با EMS های پوشیدنی وایرلس تمرین کرده ام و میخواهم از تجربه شخصی ام با شما صحبت کنم! تمرین با EMS تجربه جالبی بود. حسی شبیه به ویبره ایجاد می کند و اصلا هم دردناک نیست! مشکل اصلی من با EMS این بود که نمی توانستم ریتم صحیح تنفس شکمی را در آن حفظ کنم. درواقع دستگاه با انقباض های پی در پی و شدید این اجازه را به من نمی داد. شدت پایین تحریک فشار زیادی به من نیاورد ولی وقتی شدت بالای تحریک الکتریکی دستگاه انتخاب شد اصلاً احساس جالبی هنگام حرکات نداشتم. خیلی از افراد دیگری را هم می شناسم که تجربیات مشابهی با من داشته اند.

از نظر تئوری مشکل EMS این است که عضلات را به صورت غیرارادی فعال می کند در نتیجه مکانیزم توسعه قدرت در سیستم مرکزی اعصاب توسعه نمی یابد. یعنی EMS نمی تواند هیچ گاه به اندازه یک اسکوات سنگین که به صورت ارادی انجام می شوند موثر باشد.

حتماً می دانید یکی از چالش های اصلی در ورزش کردن پیدا کردن مربی تحصیل کرده و در عین حال با تجربه است! پیدا کردن یک مربی متخصص در تمرینات ای ام اس خیلی خیلی سخت تر است! پس مراقب باشید تا زیر دست یک مربی ناآگاه آسیب نبینید. اگر آسیب یا بیماری خاصی دارید ممکن است ای ام اس برای شما مناسب نباشد.

از این ها که بگذریم ای ام اس های پوشیدنی می توانند مزایای خوبی هم داشته باشد. استفاده از آنها در بازتوانی و اصلاح وضعیت بدنی معقولانه به نظر می رسد. وقتی شخصی آسیب دیده نمی تواند تا مدتی از وزنه های سنگین استفاده کند. ای ام اس به ما این اجازه را می دهد تا با وزنه کمتر و یا حتی فقط وزن بدن بدون فشار بر مفاصل و لیگامان ها عضلات را تقویت کنیم! این چیز بسیار خوبی است و باید بیشتر روی اهمیت آن در پروسه بازتوانی به خصوص بازگشت ورزشکاران به ورزش پس از آسیب فکر کرد.


تمرینات ای ام اس و لاغری

می دانم که شاید این چیزها برای خیلی از شما مهم نباشد! فقط می خواهید به این سوال پاسخ دهم که آیا ای ام اس سریع لاغر می کند یا خیر؟ جواب این سوال واضح است. فرض کنید همین فردا شما به یک استودیو فیتنس می روید و تمرین را شروع می کنید. آنها به شما می گویند باید در کنار این روش حتما رژیم غذایی را رعایت کنید.

شما هم چون هزینه کرده این حرفشان را گوش می کنید و کمتر می خورید و وزن تان هم کمتر می شود. این معجزه ای ام اس نیست که وزن شما کم شده. علت کاهش وزن رژیم غذایی و کم خوردن بوده. شما حتی اگر ورزش نکنید می توانید با کم کردن کالری دریافتی وزن کم کنید. پس نمی توان وزن کم شده با رژیم و فعالیت بدنی را صرفاً به ای ام اس نسبت داد.

البته که کاهش وزن با ورزش در کنار رژیم را به شدت توصیه می کنم اما ورزش اصولی! ورزشی که باعث سلامتی جسم و روان می شود و همیشه در سبک زندگی شما بماند. ورزشی که بخاطر دوست داشتن بدنتان انجام می دهید نه به خاطر تنفر از آن. ورزشی که از هر جلسه آن لذت می برید نه ورزشی که بخاطر پیروی از مد باشد.

به طور کلی اگر میبینید یک سلبریتی بازیگر یا ورزشکار حرفه ای از یک روش خاص استفاده و در فضای مجازی منتشر می کند، حتماً به آن محصول کمی مشکوک شوید و بیشتر تحقیق کنید چون پول های زیادی این وسط جا به جا شده است.

اگر وقت ورزش کردند اصولی را دارید چرا با ای ام اس ؟ چرا با یک برنامه منسجم و دقیق شروع نمی کنید که ویژه بدن شما و بر اساس آنالیز نیازها و ضعف های شما طراحی شده باشد؟ اگر وقت کمی برای ورزش کردن دارید و دوست دارید به اندام ایده آل برسید، آیا روش های درباره روش های تمرینی HIIT اطلاعاتی دارید؟


خلاصه کلام

ای ام اس EMS پوشیدنی یک مد جدید و لوکس در دنیای فیتنس است که خیلی ها اطلاعات کاملی درباره آن ندارند. این ابزار می تواند در ورزش حرفه ای، فیزیوتراپی، بازتوانی و اصلاح وضعیت بدنی کاربردهایی داشته باشد اما شواهد علمی درباره اثرگذاری آن بر تناسب اندام کافی نیست.

اگر پزشک و یا فیزیوتراپ شما تشخیص داد از این روش جهت بازتوانی استفاده کنید مشکلی ندارد اما اگر می خواهید برای سفت شدن باسن و بازو، تخت شدن شکم و چربی سوزی از آن استفاده کنید، شاید گزینه های بهتری برای شما وجود داشته باشد.

در حقیقت هیچ چیز نمی تواند جای اصلاح سبک زندگی با یک رژیم غذایی اصولی و یک برنامه تمرینی هوشمندانه را در رسیدن به تناسب اندام بگیرد. ادعای نتایج سریع تر با زحمت کمتر همیشه اغواکننده است اما همه می دانیم چیزی که با راحتی و بدون زحمت به دست بیاید ارزش چندانی ندارد و به راحتی هم از دست می رود.