مضرات ایکس بادی یا معایب ایکس بادی XBody چیست

متد EMS چیست؟ عوارض,هزینه ,تمرینات بدنسازی و لاغری
مارس 12, 2020
تعمیر lcd گوشی و دلایل خرابی و راه کار های پیشگیری از آن
مارس 22, 2020
نمایش همه

مضرات ایکس بادی یا معایب ایکس بادی XBody چیست

مضرات ایکس بادی یا معائب ایکس بادی XBody چیست?

در این مقاله به بررسی کامل مضرات ایکس بادی XBody بر روی بدن افراد خواهیم پرداخت.

از بوعلی سینا نقل است که:

هر چیزی کمش دارو، متوسطش غذا و زیادش سم است!

استفاده بیش از حد ایکس بادی XBody قطعا برای بدن مفید نیست. اما اینکه حد زیاد یا کم چگونه تشخیص داده می شود اهمیت فراوانی دارد.

پس تیتر این مقاله را تغییر می دهیم: مضرات استفاده بیش از حد ایکس بادی چیست؟

در باشگاه ایکس باید با توجه پیشینه پزشکی، سن مراجعه کننده، قوای بدنی و میزان وزنی که باید کاسته شود، تعداد جلسات ایکس بادی مشخص می شود.

برای مثال: در سال گذشته در ایام عید، برای زوج جوانی هفته ای یک جلسه ایکس بادی در نظر گرفته شده بود، این زوج در مجموعه دیگری نیز یک جلسه ایکس در هفته رزرو کرده بودند و دو مجموعه از این قضیه بی خبر بودند. بهرحال باید در نظر گرفت که کاهش وزن سریع خودسرانه می تواند اثرات غیر قابل بازگشتی بر روی بدن داشته باشد.

فراموش نشود:

ایکس بادی یک روش سریع لاغری است اما لاغر ماندن نتیجه یک لایف استایل است که رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی معنا تعریف می شود.

اما در ادامه بصورت ویژه تر به بررسی مضرات استفاده زیاد از ایکس بادی XBody می پردازیم.
معایب و مضرات ایکس بادی

“تناسب اندام در یک ماه” اگرچه این عبارت بیشتر شبیه تیتر سایت های تبلیغاتی به نظر می رسد ولی امروزه با متد ایکس بادی دستیابی به این هدف دیگر دور از ذهن نیست. البته بسیاری از افراد تصور می کنند ایکس بادی که بر پایه علم EMS و جریان الکتریکی است ممکن است عوارض و مضراتی برای بدن افراد داشته باشد و تمایلی به حضور در جلسات آن ندارند به همین دلیل در این نوشتار قصد داریم بیشتر درباره معایب و مضرات ایکس بادی صحبت کنیم. اگرچه در ابتدا برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، درباره عملکرد ایکس بادی، مزایا و لاغری با این متد مطالبی اشاره می شود.
اشاره اجمالی به ایکس بادی

از جدید ترین روش های ورزشی قرن ۲۱ام، ایکس بادی را می توان نام برد که اگرچه مدت زمان زیادی از ظهور آن نمی گذرد ولی باتوجه به نتایج بسیار خوبی که در زمینه لاغری و کاهش وزن داشته تبدیل به ورزشی بسیار محبوب شده است.

در این روش از علم Electric Muscle (تحریک الکتریکی عضلات) استفاده می شود که به اختصار به آن EMS نیز می گویند. افزایش روند عضله سازی و چربی سوزی در این روش به دلیل دریافت پالس های الکتریکی بسیار سریع تر از روش های سنتی رخ می دهد.
خطر جریان الکتریکی EMS چقدر است؟

اگر ترس و نگرانی بابت جریان الکتریکی به کار رفته در ایکس بادی سبب شده که برای شروع ورزش با این روش دچار تردید شوید بهتر است بدانید که سال هاست که از این متد در فیزیوتراپی برای هدف های درمانی استفاده می شود و عارضه خاصی گزارش نشده است.

مربیان حاذق فقط فرکانس تعریف شده را برای افراد و متناسب با شرایط و فیزیک بدنی آن ها تنظیم می کنند و خطرناک نیست.

البته باید یادآوری کنیم در بدن نیز مغز دستور جریان مشابهی برای انقباض عضلات صادر می کند و این پالس های EMS از این فرآیند الگو برداری شده اند پس نیاز به نگرانی نیست.
برای شروع ورزش با ایکس بادی به چه پیش نیاز هایی نیاز است؟

ایکس بادی را می توان در گروه ورزش های همگانی قرار داد که استفاده از آن برای تمامی نوجوانان، بانوان و آقایان بدون خطر است. اگرچه برای شروع ورزش با ایکس بادی هیچ پیش نیازی لازم ندارید ولی بهتر است در صورت ابتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، تیروئید، سرطان، صرع و… حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و هم چنین در استودیو هایی ثبت نام کنید که مربی متخصص و آگاه در کادر خود دارند.
ایکس بادی چه مزایایی دارد؟

بیشترین تاثیر و نتیجه ایکس بادی در زمینه تناسب اندام و کاهش چربی های موضعی است تا فرد به راحتی و در کمترین زمان به اندام ایده آل خود دست یابد. به همین دلیل در ورزشگاه ها و مراکز زیبایی ایکس بادی کارایی بالایی دارد و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

مزایا بسیار ایکس بادی بر تناسب اندام و تندرستی سبب شده که نه تنها در سالن های ورزشی بلکه در ورزش های رقابتی و درمان های پزشکی نیز از این متد استقبال شود.

بهبود قدرت و سرعت نیز از دیگر دلایل محبوبیت این روش است. افرادی که مبتلا به درد مفاصل هستند نیز می توانند از این روش برای تقویت ماهیچه ها و التیام درد استفاده کنند.

سرعت جریان خون با توجه به درگیر شدن همزمان تعداد زیادی از عضلات در این متد افزایش می یابد که نتیجه آن کاهش مشکلات پوستی است. آرامش و شادابی که فرد پس از ورزش به ویژه با متد ایکس بادی احساس می کند باید به سایر مزایا آن اضافه کرد.


عضله سازی در ایکس بادی چگونه اتفاق می افتد؟

علاقه به داشتن اندامی عضلانی امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت مد از اهداف بسیاری از نوجوانان و جوانان است. خبر خوب برای این گروه از افراد این است که می توانند با متد ایکس بادی در زمان کوتاهی به این هدف دست یابند.

درگیر شدن تعداد زیادی از گروه های عضلانی به صورت همزمان در ایکس بادی اتفاق می افتد تا نه تنها فشار روی مفاصل کاهش یابد بلکه رشد عضلات نیز تسریع یابد.
دلیل تاثیر زیاد ایکس بادی بر عضله سازی چیست؟

جریان الکتریکی که از طریق EMS و جلیقه های مخصوص بر عضلات وارد می شود نه تنها فشار را روی مفاصل کم می کند بلکه موجب تسریع روند عضله سازی می شود. هم چنین سرعت متابولیسم نیز افزایش می یابد به طوری که در هر جلسه ۲۰ دقیقه ای تمرین، کالری که می سوزد معادل ۶ تا ۸ ساعت ورزش با سایر روش های سنتی است.
آیا می توان با ایکس بادی لاغر شد؟

در ایکس بادی برای افرادی که نیز از اضافه وزن رنج می برند و به دنبال لاغری و کاهش سایز هستند این امکان فراهم است که با کمک تمارین قدرتی و تمارین هوازی حتی در جلسات ابتدایی نیز شاهد کاهش سایز و چربی سوزی باشند.
لاغری و چربی سوزی در ایکس بادی چگونه اتفاق می افتد؟

دستیابی به تناسب اندام رویای بسیاری از افراد است که اضافه وزن و چاقی، زیبایی و اعتماد به نفس آنان را دچار خدشه کرده است. در هر جلسه تمرین با ایکس بادی چربی سوزی بسیار سریع می شود ( مصرف حدود ۲۵۰۰ کالری) که می تواند کاهش سایز و لاغری را توجیه کند.

تکنولوژی ایکس بادی همزمان بسیاری از عضلات بدن را فعال می کند که حالتی مشابه انقباض طبیعی بدن رخ می دهد.

البته باید بدانید که سوختن کالری نه تنها در طی جلسه ۲۰ دقیقه ای بلکه در زمان ریکاوری و بازیابی عضلات (۴۸ ساعت بعد) نیز ادامه می یابد.

بارداری و پس از آن زایمان، نه تنها اضافه وزن زیادی به مادر تحمیل می کند بلکه تناسب اندام او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد اما با ایکس بادی دستیابی به اندام ایده آل رویایی است که سریع محقق می شود.
کاهش وزن با ایکس بادی به چه صورت مشاهده می شود؟

همانطور که گفته شد اضافه وزن و چاقی در روحیه بسیاری از افراد اثر منفی دارد به طوری که حتی می تواند زمینه ساز بروز افسردگی نیز شود. اگر شما نیز از این معضل رنج می برید ما ایکس بادی را پیشنهاد می کنیم تا به سرعت لاغر شوید.

این‌ متد پر بازده با کاهش چربی های موضعی سبب تغییر سایز حتی در جلسات ابتدایی می شود. البته که در هر جلسه تمرین حدود ۲۵۰۰ کالری سوزانده می شود که علاوه بر تغییر سایز به کاهش وزن نیز کمک می کند.

چه عواملی به تسریع نتایج ایکس بادی کمک می کند؟

اگر به طور جدی به دنبال عضله سازی و تقویت آن ها هستید نباید جلسات تمرینی را رها کنید. انسجام و نظم موجب افزایش سطح آمادگی در روند دستیابی به تناسب اندام می شود. در زمان ورزش با ایکس بادی، سوخت و ساز بدن نیز افزایش می یابد به همین دلیل فرد حتی پس از جلسات ابتدایی نیز متوجه می شود که چربی های قسمت های مختلف بدن مانند ران ها، شکم و پهلو ها از بین می روند.

پس اگر به دنبال کاهش وزن، شکل گیری عضلات و بهبود فرم و استایل بدنی هستید، ورزش ایکس بادی برای شما بسیار مناسب است.
کاربرد های ایکس بادی کدام اند؟

ایکس بادی مزایا بسیاری دارد به همین دلیل در بسیاری از مشاغل دیگر نیز از آن استفاده می شود. پزشکان سال های زیادی است برای اهداف سلامتی همچون توانبخشی، تقویت روند حرکتی، بهبود عضلات اطراف مفاصل این متد را به کار می برند.

همچنین بدنسازان نیز علاوه بر ورزشکاران که در ورزش های رقابتی فعالیت می کنند برای تقویت فرم و شکل عضلات از این متد بهره می برند.

در ایکس بادی هم چنین بر خلاف سایر روش های سنتی، عضلات کمر، شکم و کف لگن به راحتی در معرض جریان الکتریکی قرار می گیرند و فرد می تواند به نتایجی همچون افزایش قدرت بدنی، فرم دلخواه بدن و رشد عضلات باشد.
درمان کمر درد در ایکس بادی چگونه است؟

از دیگر کاربرد های این متد کاهش درد و کمک به ترمیم و درمان آسیب های وارد شده به قسمت های مختلف بدن مانند گردن، کمر و… است. این درد ها اغلب حاصل عدم تحرک و ورزش نکردن است.

در ایکس بادی عضلات موثر بر کمر درد همچون عضلات پوسچرال پشتی، شکم یا کف لگن نیز در معرض پالس های الکتریکی قرار می گیرند که کمک به کاهش درد می کند.

اما با کمک متد ایکس بادی نه تنها می توان شاهد کاهش درد بود بلکه همزمان با ورزش کردن روحیه و احساس شادابی بیشتری نیز فرد احساس می کند.
التیام درد های مرتبط با سیستم اسکلتی در ایکس بادی امکان پذیر است؟

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که با مشکلات مرتبط با سیستم اسکلتی دست و پنجه نرم می کنید تمارین ایکس بادی به کاهش این درد کمک بسیاری می کند.

پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان از دیگر مزایا ورزش با این روش است. ورزش با ایکس بادی نه تنها می تواند عضلات عمیق اسکلتی را فعال کند بلکه به بهبود عملکرد عضلات و استخوان هایی که بدن را راست نگه می دارند نیز کمک می کند.
بهبود نحوه ایستادن فرد در ایکس بادی چگونه اتفاق می افتد؟

در نحوه ایستادن افراد، قدرت عضلانی نقش بسیاری دارد. با توجه به اینکه در ایکس بادی امکان تحریک و تقویت عضلات تثبیت کننده و پوسچر فراهم است فرد شاهد تاثیر بر این قسمت نیز هست.
درمان سلولیت با ایکس بادی چگونه رخ می دهد؟

از دیگر اثرات این متد، کاهش سلولیت و مشکلات پوستی است. افزایش گردش خون ناشی از تسریع روند متابولیسم بدن موجب کمرنگ شدن مشکلات پوستی مانند سلولیت می شود.
چه افرادی می توانند با ایکس بادی ورزش کنند؟

استفاده از متد ایکس بادی برای تمامی بانوان، آقایان و نوجوانان در صورتی که مشکلات سلامتی نداشته باشند مجاز است. در ایکس بادی علاوه بر دستگاه نیاز به جلیقه های مخصوص است تا پالس های الکتریکی از الکترود ها و کابل های تعبیه شده در آن بر عضلات بدن برسند و روند چربی سوزی و عضله سازی را تسریع کنند.
میزان استقبال از ایکس بادی به چه صورت بوده است؟

با توجه به نتایج گزارش شده از ورزش ایکس بادی، در حال حاضر افراد زیادی در ۵۵ کشور دنیا روزانه حدود ۴۴ هزار تمرین ورزشی را با متد ایکس بادی انجام می دهند و باتوجه به نتایج زود بازده آن، اشتیاق و علاقه زیادی دارند تا سریعتر به اهداف خود در زمینه تناسب اندام، استقامت بدنی و… برسند.
آیا ایکس بادی برای قلب خطرناک نیست؟

امن و بدون خطر بودن متد ایکس بادی این امکان را فراهم کرده است که می توانید برای طولانی مدت نیز برای برطرف کردن نیاز ورزشی خود از این روش استفاده کنید.

باید بدانید که جریان الکتریکی که در EMS به کار می رود دسترسی به سایر اعضای بدن مانند قلب ندارند و فقط عضلات اسکلتی رشته ای در معرض این پالس ها قرار می گیرند.
عوارض جانبی ایکس بادی کدام اند؟

بسیاری به دلیل ترس از عوارض جانبی EMS و آسیب جریان الکتریکی به قلب از انجام فعالیت ورزشی با ایکس بادی صرف نظر می کند. اما اگر بدانید که سال های زیادی است که از این متد در فیزیو تراپی استفاده می شود شاید بهتر با این فناوری کنار بیایید.

در دستگاه های EMS پالس های الکتریکی فقط قادرند عضلات اسکلتی رشته ای را فعال کنند و هیچ تاثیری بر روی سایر اعضا همچون قلب ندارند. اگر می خواهید نتایج ایکس بادی را مشاهده کنید علاوه بر شرکت در جلسات ورزشی باید به موارد دیگری نیز دقت کنید، از جمله اینکه بین جلسات باید ۴۸ ساعت زمان برای ریکاوری عضلات اختصاص داد.

آیا ورزش با متد ایکس بادی برای افراد پر مشغله نیز امکان پذیر است؟

امروزه سبک زندگی ماشینی افراد را به سمتی سوق داده است که نه تنها تمایل به یک جا نشستن و بی تحرکی دارند بلکه زمان زیادی نیز برای ورزش کردن ندارند اما ایکس بادی به کمک این افراد آمده است تا فقط با ۲۰ دقیقه ورزش نتایجی بگیرند که معادل ۶ تا ۸ ساعت فعالیت ورزشی در سایر روش های سنتی است. همچنین بازدهی بالای ایکس بادی انگیزه افراد را برای ادامه جلسات بسیار بیشتر می کند.
اولین نتایج ایکس بادی چه موقع می توان دید؟

زود بازده بودن نتایج یکی از اصلی ترین دلایلی است که موجب شده این متد نه تنها در بین ورزشکاران حرفه ای و قهرمانان بلکه عموم مردم بسیار محبوب باشد.

در صورتی که جلسات ایکس بادی به طور منظم دنبال کنید در طی ماه اول نیز می توانید شاهد از بین رفتن چربی ها، افزایش قدرت، بهبود ظاهر پوست و… باشید.

بهترین حالت برای پیگیری فعالیت های ورزشی در این متد حضور در دو جلسه تمرین در هفته است. البته نباید فراموش کنیم که وضعیت شرایط فیزیکی فرد و نوع رژیم غذایی با زمان تظاهر نتایج مرتبط هستند.
ایکس بادی برای افراد تنبل نیز موثر است؟

ایکس بادی را می توان متد ورزشی دانست که برای تمامی افراد با نگرش ها، سلایق و علائق مختلف مناسب است.

در روش های سنتی با توجه به اینکه باید وقت و انرژی زیادی صرف کرد تا نتایج را مشاهده کرد، افراد بسیاری پس از مدتی آن را رها می کنند‌.

اما در ایکس بادی علاوه بر زود بازده بودن نتایج، وقت کمی از فرد گرفته می شود (۲۰ دقیقه). همین دلایل برای تشویق افراد تنبل نیز به ورزش کردن کافی است که نه تنها به اهداف خود برسند بلکه از فعالیت بدنی خود نیز لذت ببرند و روحیه خود برگردانند.


ورزش ایکس بادی برای افراد مسن مناسب است؟

انجام فعالیت ورزشی با ایکس بادی برای افراد مسن نیز مانند سایر افراد ممکن است و از این طریق می توانند و به اهداف ورزشی و تندرستی خود دست یابند.

همانطور که می دانید چربی های موضعی به ویژه در ناحیه شکمی با بروز بیماری هایی مانند چربی خون، فشار خون، دیابت و… مرتبط هستند. نتایج تحقیقات دانشگاه ارلانگن نیز به تاثیر مثبت این روش بر کاهش سایز و لاغری تاکید دارد.
استقبال ورزشکاران حرفه ای از ایکس بادی چگونه بوده است؟

از اهداف هر ورزشکار حرفه ای می توان افزایش توان و کارایی بدن را اشاره کرد. خوشبختانه با کمک ایکس بادی به راحتی می توان شاهد این نتایج بود.

با توجه به اینکه در EMS تمرکز بر به کار گیری تمارین سرعتی و استقامتی است، توان سرعتی نیز بهبود می یابد.

این دلایل برای استقبال تنیس بازان، والیبالیست ها و هند بالیست ها کافی به نظر می رسد. از مشهور ترین افرادی که از این روش برای انجام فعالیت های ورزشی استفاده می کنند می توان تیمو بول (قهرمان تنیس روی میز) و جورج هاکل (قهرمان لژ سواری) را نام برد.

همچنین با توجه به اینکه در این روش در مقایسه با روش های سنتی و بدنسازی از وزنه های سنگین استفاده نمی شود فرد کمتر دچار آسیب دیدگی می شود.

از دیگر سلبریتی ها که برای ساخت عضله از این روش آسان و بی خطر استفاده کردند می توانیم هایدی کلوم، الیزابت هارلی و مدونا نام ببریم.
نتایج مطالعات مرتبط با EMS چه بود؟

اگرچه درباره اثرات و نتایج ایکس بادی مطالعات خوب و قابل اتکا کمی صورت گرفته است اما کمتر گزارشی مبنی بر وجود عوارض و معایب آن منتشر شده است.

البته به گفته پژوهشگران مجله پزشکی بریتانیا، افراط در استفاده از این روش مطمئنا بدون عوارض نخواهد بود. سازمان غذا و دارو آمریکا (FAD) نیز برای جلوگیری از هر گونه پیشامدی تنها به دستگاه های EMS که بتوانند مقررات و قوانین را رعایت کند، مجوز می دهد.

رابرت هربست (قهرمان وزنه برداری و ناظر بازی های المپیک ۲۰۱۶) نظری متفاوت در این باره دارد و اگرچه نتایج این متد را تایید می کند ولی تاکنون شواهدی که بتواند بهبود قدرت و عضله سازی ورزشکاران را نشان دهد پیدا نکرده است.

در کشور های اروپایی، استرالیا و آمریکا این روش آن چنان محبوبیتی پیدا کرده است که روز به روز بر تعداد افرادی که خواهان لاغری سریع و تناسب اندام هستند افزوده می شود. امن بودن و بی خطر بودن این روش می تواند شما را مجاب کند حداقل یک جلسه با این متد ورزش کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که می خواهید این متد ادامه دهید یا خیر.
چگونه خطر عوارض و معایب ایکس بادی کاهش دهیم؟

همانطور که تاکید شد عوارض و معایب احتمالی ایکس بادی از نگرانی های بسیاری از افراد است که می خواهند با این روش ورزش کنند.

از دهه ۱۹۵۰ تاکنون در تکنیک های کلاسیک فیزیوتراپی از جریان های الکتریکی استفاده می شود و هیچ عارضه جانبی منفی گزارش نشده است اما البته در صورتی که مربی از تخصص چندانی برخوردار نباشد ممکن است تنظیم دستگاه به درستی صورت نگیرد و فرد دچار آسیب هایی مانند شوک الکتریکی، سوختگی، خارش و التهاب پوست شود.
چه افرادی بهتر است از ایکس بادی استفاده نکنند؟

اگرچه جریان الکتریکی ایکس بادی تاثیری بر عضله قلب ندارد اما بهتر است افرادی که در قلب آن ها دستگاه ضربان ساز یا Pacemakers به کار رفته از این روش استفاده نکنند.

هم چنین برای افراد مبتلا به کژ آهنگی قلب که ریتم قلب آن ها غیر طبیعی است استفاده از این روش ممنوع است.
سخن پایانی

در آخر توصیه می کنیم اگر قصد دارید از طریق متد ایکس بادی، ورزش کنید و به اندام ایده آل خود برسید حتما پس از مطالعه و تحقیق این روش را امتحان کنید. مطالب موجود در سایت بسیار جامع هستند و به طور مفصل درباره تمامی بخش های روش ایکس بادی و علم EMS توضیح داده اند که مطالعه آن ها خالی از لطف نیست.