تغذیه در زمان استفاده از دستگاه EMS
آگوست 23, 2020
سلولیت چیست؟ عوامل ایجاد و راه های درمان آن
سلولیت چیست؟ عوامل ایجاد و راه های درمان آن
آگوست 30, 2020
نمایش همه

تحریک الکتریکی عضلات کل بدن :(ایکس بادی) 

تحریک الکتریکی عضلات کل بدن :(ایکس بادی) 

تحریک الکتریکی عضلات کل بدن :(ایکس بادی) 

 

EMS (ای ام اس) مخفف واژه Electrical Muscle Stimulation به معنای تحریک الکتریکی عضلات، روشی است که از قرن ها قبل به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می گرفته است. در این مقاله EMS و ورزش منصوب به آن، تمرین با دستگاه ایکس بادی (XBODY)، که به یکی از ورزش های رایج و پر طرفدار ایران، مبدل شده است و از آن به عنوان ورزش لاکچری یاد می کنند، به صورت کامل معرفی می گردد.

با ای ام اس پلاس همراه باشید.

تحریک الکتریکی عضلات کل بدن :(ایکس بادی) 

معرفی تحریک الکتریکی عضلات کل بدن

ای ام اس (EMS) چیست؟
EMS (ای ام اس) مخفف واژه Electrical Muscle Stimulation به معنای تحریک الکتریکی عضلات، روشی است که از قرن ها قبل به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می گرفته است.

در این روش که از فیزیوتراپی نشات گرفته است یک جلیقه تمرینی که در آن الکترودهایی تعبیه شده است پوشیده می شود و عضلات اسکلتی از طریق این الکترودها تحریک می شوند. در تمرین سنتی عضلات فرمان ها را در شکل پالسهای الکتریکی فرستاده شده از مغز دریافت می کنند اما در روش ای ام اس این پالس های الکتریکی از طریق الکترودها فرستاده می شوند و در نهایت عضلات دچار تنش می شوند، در واقع عضلات نمی توانند منبع این پالس را تشخیص دهند و در هر صورت واکنش خود را به صورت انقباض نشان می دهند.

در روش تمرینی ای ام اس تمام عضلات به طور همزمان و یکپارچه بکار گرفته می شوند و در این متن هر زمان که از واژه ای ام اس استفاده می شود. منظور همان روش تمرینی یکپارچه کل بدن است. فواید تمرین سنتی با متد جدید و خلاقانه ای ام اس ترکیب شده و با فعال کردن عضلات موافق، مخالف و همچنین عضلات تثبیت کننده عمقی بدن یک روش تمرینی واقعی برای کل بدن بوجود می آورد.

در این روش عضلات می توانند با شدت بیشتر و در تمام مدت جلسه تمرینی بکار گرفته شوند، در نتیجه تمرین تمام گروه های عضلانی اصلی بطور همزمان باعث می شود از فشار بیش از اندازه روی یک سمت بدن و یا از عدم تعادل عضلانی جلوگیری گردد. مهمترین جنبه ای ام اس صرفه جویی در زمان است. بهبود کارایی که در 60 دقیقه تمرین سنتی به سختی قابل دست یافتن است در روش تمرینی ای ام اس تنها در 10 الی 20 دقیقه امکان پذیر است. تلفیق تمرینات سنتی و ای ام اس می تواند هماهنگی درون و بین عضلانی را جهت بهبود مهارت های حرکتی افزایش دهد.

به طور خلاصه می توان گفت ای ام اس روشی است با بازدهی بسیار بالا برای کل بدن، که می تواند در یک جلسه 20 دقیقه ای در هفته شما را به اهداف مختلف تمرینی خود برساند. ترکیب انقباض های ارادی عضلات در تمرین سنتی و همچنین فعال سازی تمام گروه های عضلانی به طور همزمان در ای ام اس می تواند یک محرک کاملا متفاوت و جدیدی را ایجاد کند که در نتیجه آن تمرین در مدت زمان کوتاه تر و با فشار بیشتری انجام می گیرد.

تاریخچه ای ام اس (EMS)
همانطور که گفته شد ای ام اس از قرن ها قبل به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می گرفته است و اگر نگاهی به گذشته بیندازیم سال هایی که در آن پر رنگ بوده است عبارتند از:

200 سال قبل از میلاد مسیح: استفاده از ماهی های الکتریکی برای درمان سر درد (جالینوس در آسیا)
سال 1740 میلادی: استفاده از الکتریسیته در فارماکولوژی ( کراتسنشتاین) تحقیقات بعدی در حوزه فیزیتراپی (جلابر و فرانکلین)
سال 1780 میلادی : آزمایش پای قورباغه (لوییجی گالوانی) اثبات برانگیختگی بافت های عضلانی توسط تحریک الکتریکی
ابتدای قرن 19 میلادی: تولید جریان مکانیکی برای تحریک عضلات به صورت موضعی (فارادی، دوشن)
ابتدای قرن 20 میلادی: قوانین اصلی و پایه گذاری واژه شناسی تحریک الکتریکی (گیلدمیستر و لاپیک)
سال 1939 میلادی: آزمایش پستانداران که نشان میداد ای ام اس می تواند نیروی انقباض به مراتب بیشتری نسبت به انقباض های ارادی در عضلات ایجاد کند.
حدود سال 1960 میلادی: توسعه روش تحریک الکتریکی کارکردی FES و روش تحریک التریکی عصب از راه پوست TENS
سال 1971 میلادی: حداکثر افزایش توان و قدرت در کارایی ورزشکاران روسی
سال 2003 میلادی: عرضه اولین و واقعی ترین سیستم ای ام اس کل بدن در حوزه ورزش و تناسب اندام

تحریک الکتریکی عضلات کل بدن :(ایکس بادی) 

مکان ها و کاربردهای روش تمرینی ای ام اس
فضاهایی که در آن می توان از دستگاه های ای ام اس استفاده کرد را به طور کلی می توان به چند گروه تقسیم کرد:

مایکرو استودیوها: این واژه به فضایی اطلاق می شود که می تواند از 50 متر مربع بیشتر و اختصاصا جهت کار با دستگاه ای ام اس در نظر گرفته شده باشد که نیاز به انواع تجهیزات ورزشی دیگری ندارد.

Shop in shop: در مجموعه و یا مراکز ورزشی، لاغری، انستیتو های زیبایی، فیزیوتراپی ها، آرایشگاه ها و غیره این امکان وجود دارد که علاوه بر خدماتی که در حال حاضر ارایه می شوند، با اختصاص فضایی کمتر از 9 متر مربع و تلفیق دستگاه ای ام اس با خدمات موجود بتوان گروه بیشتری از مشتریان را جذب و مورد هدف قرار داد.

باشگاه سیار: تنها با استفاده از یک چمدان می توانید تمام قابلیت های یک مجموعه ورزشی مجهز را به منزل، محل کار مشتریان و یا فضای بیرون ببرید.

ای ام اس برای چه کسانی مناسب است؟
ای ام اس برای افراد و در حوزه های گوناگون کاربرد دارد و به طور کلی می توان آن را به سه بخش اصلی تقسیم کرد:

ورزش و تندرستی: این روش برای عموم افراد از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا افرادی که سال ها از ورزش به دور بوده اند قابل استفاده است و با داشتن سلامت جسمی و روحی هیچ محدودیتی چه از نظر سنی و چه آمادگی جسمانی وجود ندارد. در این روش به علت افزایش بافت های عضلانی به خصوص تارهای تند انقباض، کارایی و توان جسمانی افراد افزایش می یابد.

لاغری و زیبایی: در روش تمرینی ای ام اس به علت افزایش هورمون رشد، افزایش گردش خون و بالا رفتن صعودی متابولیسم تا 72 ساعت بعد از تمرین به مرور بافت های عضلانی افزایش یافته و سفت می شوند و در نتیجه اهدافی از جمله کاهش توده چربی، کاهش سلولیت، شفافیت پوست، رفع افسردگی ناشی از اضافه وزن، جلوگیری از شل شدگی و افتادگی بافت های بدن قابل دستیابی است.

پزشکی و درمان: در مطالعات ای ام اس نتایج شگرفی در کاهش دردهای ناحیه پشت و کمر، تقویت عضلات کف لگن، کاهش و جلوگیری از بی اختیاری ادرار، تقویت عضلات تحلیل رفته بعد از جراحات و یا عمل های جراح و ریکاوری بعد از زایمان حاصل شده است.