ورزش ایکس بادی یا EMS چیست و چگونه اثر می کند؟

نتیجه تحقیقات دانشجویان دانشگاه تکنولوژی مالزی در مورد اثرات EMS Training بر روی عضلات
جولای 8, 2019
هنرجویان باشگاه ایکس بادی ems plus در تهران
جولای 17, 2019
نمایش همه

ورزش ایکس بادی یا EMS چیست و چگونه اثر می کند؟

ورزش ایکس بادی چیست؟

ورزش ایکس بادی یا EMS از طریق الکترودهای کوچک که روی لباس یا پوست قرار می گیرند، عمل می کند. پالس های الکتریکی به سمت عضلات شما ارسال می شوند که باعث تحریک فعالیت سیستم عصبی مرکزی، فعالسازی عضلات و انقباض آن ها می شوند.

این پالس ها به لایه های عمقی عضلات می رسند که فعالسازی آن ها از طریق تمرینات عادی بسیار دشوار است. پالس ها موجب فعالیت بیشتر عضلات نسبت به تمرینات معمول می شوند، در نتیجه نیاز به کار و تمرینات کمتری خواهید داشت.

مدت طولانی است که ورزش ایکس بادی یا EMS توسط ورزشکاران استفاده می شود، اما اخیرا بسیار مطرح شده است. با انجام ٢٠ دقیقه تمرینات ایکس بادی به نتایجی می رسید که در صورت انجام سایر تمرینات در ١ ساعت بدست می آوردید. اما آیا نتایج یکسان است؟

مطالعات نشان داده اند که تمرینات ایکس بادی یا EMS اندکی سریع تر از تمرینات سنتی می توانند توده ی عضلانی شما را افزایش دهند، اما اختلاف نظر در این زمینه بسیار است.

برخی شرکت ها بیان می کنند که تمرینات ایکس بادی(EMS) بسیار سریع تر از سایر تمرینات موجب چربی سوزی می شوند، در حالی که مطالعات نشان داده اند تفاوت چشمگیری بین میزان چربی سوزی تمرینات ایکس بادی و سنتی وجود ندارد.

آیا ورزش ایکس بادی یا EMS خطری ندارد؟

ورزش ایکس بادی یا EMSورزش ایکس بادی بر مبنای تحریک الکتریکی عضلات عمل می کند.

استفاده از دستگاه ایکس بادی دارای قوانین بخصوصی است، با این وجود تمام دستگاه های الکتریکی در صورت استفاده نادرست، دارای خطرات مختص به خود هستند.

اصلی ترین خطر ایکس بادی یا EMS اینست که در صورتی که شدت پالس ها بسیار زیاد باشد، عضلات بسیار سفت می شوند که امکان پارگی آن ها وجود دارد. ترمیم این پارگی ها نیاز به سپری شدن زمان طولانی دارد.

پارگی ها به شکل دردهای بسیار شدید نمایان می شوند که تا یک الی دو هفته دوام خواهند داشت. هنگام داشتن درد، تمرینات EMS را انجام ندهید و در صورتی که پالس ها دردناک است، از مربی تان بخواهید شدت آن ها را کاهش دهد.

مطالعات اندکی در ارتباط با اثرات طولانی مدت ورزش ایکس بادی بر بدن وجود دارد. اما به طور کلی در صورتی که تنها یک الی دو بار در هفته و به مدت محدود تمرینات EMS را انجام دهید، عوارض و اثرات منفی نخواهد داشت.

آیا باید ورزش ایکس بادی را انجام دهیم؟

ورزش ایکس بادی یا EMS
ورزش ایکس بادی، مدت زمان تمرینات ورزشی را کاهش و در عین حال تاثیر گذاری تمرینات را افزایش می دهد.

اگر برای انجام تمرینات ورزشی کمبود زمان دارید، با انجام تمرینات ایکس بادی دو بار در هفته و به مدت نیم ساعت می توانید به اهداف ورزشی خود برسید.

مطالعات نشان داده اند که ایکس بادی می تواند نسبت به تمرینات سنتی، موجب عضله سازی سریع تر شود.

نکته ای که باید همواره به آن توجه نمود این است که دوره ی ریکاوری در تمرینات ایکس بادی، طولانی تر است و به همین دلیل ممکن است با سایر تمرینات ورزشی شما تداخل داشته باشد، پس این نکته را مد نظر داشته باشید.

امیدوارم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و اندکی به اطلاعات شما در مورد ورزش ایکس بادی و موارد مرتبط به آن افزوده باشد.