مزایای درمانی ورزش 20 دقیقه ای ایکس بادی (طبی- ورزشی)
دسامبر 16, 2019
هنرجویان باشگاه ایکس بادی ems plus در تهران
دسامبر 24, 2019
نمایش همه

ورزش الکتریکی EMS

ورزش الکتریکی EMS

عضلات بدن شما می‌توانند علاوه بر ایمپالس‌های عصبی صادر شده از مغز شما توسط تحریک الکتریکی سطحی نیز منقبض شوند. این جریان‌ها توسط یک دستگاه الکتریکی به نام EMS تولید می‌شوند و معمولا از طریق پدهایی که بر روی پوست شما قرار می‌گیرند سبب انقباض عضلات شما می‌شوند. در واقع EMS مخفف Electric Muscle Stimulation به می‌باشد و در این روش ورزشی که از امواج الکتریکی سطحی برای تحریک بیشتر عضلات استفاده می‌شود. علاوه بر پدها، در برخی از این دستگاه‌ها، از جلیقه‌های پوشیدنی و یا کمربند جهت انتقال امواج به عضلات شما استفاده می‌شود. ورزش الکتریکی نسل جدیدی از ورزش است که با پوشیدن لباس مخصوص به دستگاه وصل می‌شوید و دستگاه پالس الکتریکی به عضلات‌تان وارد می‌کند. زمانی که شما در حین اتصال به دستگاه به همراه مربی خود ورزش می‌کنید، شدت تمرین شما چند برابر شده و در بیست دقیقه حدود هفتصد کالری می‌سوزانید. این روش نه تنها برای چربی سوزی و کاهش وزن و سایز کاربرد دارد بلکه روش موثری برای عضله‌سازی و فرم‌دهی نیز می‌باشد و مناسب افرادی است که زمان آنها محدود است و یا افرادی که می‌خواهند با اختصاص زمان کمتر نتیجه بهتری کسب کنند.


عملکرد ورزش الکتریکی EMS

در واقع کار EMS به وسیله فرکانس‌های پایین در حدود ۱۵۰ ضربه در ثانیه و نیروی خفیف جریان برق کمتر از ۱۰۰ مگاآمپر که برای انسان و قلب بی‌خطر هستند، انجام می‌گیرد و به طور هم‌زمان تمرین موثری بر ساختار عضلانی بدن انجام می‌گیرد. هر ضربه با یک تکان ناگهانی همراه است. بعد از تعداد معینی ضربه متوالی که در مدت کوتاه و با شدت مشخصی انجام می‌گیرد، تمامی عضله‌ها دچار انقباض می‌شوند، دقیقا به مانند تمرینات سنتی ورزشی. اغلب در پایان کار، تحت فرمان مغز، عضلات حرکات خود را با ضربه‌های الکتریکی هماهنگ می‌کنند. حین تمرینات ورزش الکتریکی EMS این فرمان‌ها از الکترودها به بیرون صادر می‌شوند. برای عضلات شما فرقی نمی‌کند که این فرمان از کجا آمده باشد، در هرصورت واکنش آنها یکی ست: منقبض شدن. در حین تمرینات مدرن ورزش الکتریکی به سادگی منتظر نمی‌مانیم تا اتفاقی بیفتد، بلکه به صورت ایستا یا پویا ورزش می‌کنیم؛ یعنی عضلات با آگاهی منقبض شده و حرکات هدف دار انجام می‌گیرند. برخلاف تمرینات سنتی، این تفاوت به هیچ وجه منجر به بالا رفتن وزن نمی‌شود، بلکه منجر به ساخت حجم عضلانی می‌شود.

نحوه انجام ورزش الکتریکی EMS

روش تحریک عضله که با تمرینات پرتحرک ترکیب شده است به رشد و برجسته شدن عضلات کمک می‌کند نباید با درمان‌هایی که در سالن‌های زیبایی در حالت دراز کشیده انجام می‌شود، اشتباه گرفته شود. همراه با تحریک الکتریکی عضلات، ما تمرینات ساده کششی و ژیمناستیک را نیز انجام می‌دهیم چرا که چربی‌سوزی و عضله‌سازی همزمان ده‌ها برابر موثرتر از حالتی است که این تمرینات به صورت جداگانه انجام شوند. ماهیت و کلید موثر بودن تمرینات ورزش الکتریکی EMS در تحریک هم‌زمان کل بدن قرار دارد. هنگامی که تمام عضلات هم‌زمان در حال کار هستند، زمان متوسط تمرین به یک ششم کاهش می‌یابد. در طول مدت زمانی که در باشگاه‌های ورزشی می‌گذرانیم تمرین‌های جداگانه‌ای را برای تحرک گروه‌های مختلف عضلات انجام می‌دهیم که به معنای ۱۵-۲۰ دقیقه زمان تمرین برای هر قسمت بدن و ۳-۴ ست از هر تمرین است که باعث ۳۰-۴۰ انقباض عضلانی می‌شود. در حالی‌که، با تجهیزات EMS تمامی عضلات بدن به صورت هم‌زمان تمرین داده می‌شوند و به لطف پالس‌های الکتریکی، در هر ثانیه ۳۰-۴۰ انقباض میکرونی در تمامی عضلات اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، حرکات ورزشی ساده‌ای که در حین تمرین انجام می‌شوند، عضلاتی که در حالت کشش قرار دارند را تحریک می‌کنند، که به معنای تقریبا ۳۶٫۰۰۰ انقباض ماهیچه در تمام بدن است، که تمام اینها تنها در ۲۰ دقیقه تمرین اتفاق می‌افتد. یک جلیقه و یک شورت که از الیاف مستحکم و سبک ساخته شده‌اند اجزا اصلی دستگاه ورزش الکتریکی EMS می‌باشند. این لباس‌ها که از پارچه‌های ضدباکتری، با قابلیت تمیز شدن آسان (قابل شستشو) که قابلیت عبور جریان هوا را دارند ساخته شده‌اند، الکترودها را نگهداشته و در محل مورد نظر قرار می‌دهند.

مزایای ورزش الکتریکی EMS

افزایش گردش خون
تمرینات EMS باعث تحریک رشد مویرگ‌ها و افزایش خون‌رسانی به بافت‌ها می‌شود.
کاهش حجم چربی
چربی سوزی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری تنها در ۲۰ دقیقه. با ورزش الکتریکی EMS میزان چربی‌سوزی ۱۰ برابر بیشتر از سایر ورزش‌ها است.
تقویت بافت های عضلانی
ورزش الکتریکی با ۳۶۰۰۰ بار انقباض عضلانی در ۲۰ دقیقه با تحریک بیش از ۳۰۰ ماهیچه به صورت همزمان باعث تقویت ماهیچه‌ها و توده‌های عضلانی می‌شود.
درمان دردهای موضعی
تمرینات ورزش الکتریکی EMS در درمان دردهای کمر، پشت و دردهای موضعی ناشی از آسیب‌های ورزشی یا وضعیت نامناسب بدن بسیار موثر می‌باشد.
افزایش متابولیسم بدن
باعث افزایش توان هوازی، اکسیژن‌رسانی و در نتیجه افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.
موثر در شادابی و زیبایی پوست
تمرینات EMS باعـث افزایش خون‌رسانی به سلول‌های پوستی و ترمیم و شادابی سلول‌های پوست و درمان سلولیت می‌شود.
افزایش انرژی و قدرت
با تحریک ماهیچه‌ای باعث افزایش قدرت و انرژی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی می‌شود.
جلوگیری از آسیب دیدگی
این تمریـنات باعث افزایش قدرت ماهیچه‌ای و در نتیجه جلوگیری از آسیب‌های ناشی از افزایش وزن یا آسیب عضلات همسترینگ می‌گردد.
کاهش BMI
مطالعات نشان می‌دهد که این تمرینات باعـث از بین بردن چربی‌های موضعی و اصلاح نسبت قد به وزن در فرد می‌شود.

عوارض ورزش الکتریکی EMS

استفاده از این متد هیچ عوارضی را در پی ندارد البته چنانچه یک ورزشکار حرفه‌ای تحت نظر فرد متخصص و در کلینیک انجام دهد می‌توان نتایج خوبی را انتظار داشت. اگرچه استفاده از این دستگاه بر روی افراد معمولی و ورزشکاران آماتور توصیه نمی‌گردد و نیز نمی‌توان بدون رژیم لاغری یا غذایی صحیح انتظار معجزه داشت. حضور متخصص در حین استفاده از این دستگاه الزامی است و فرد باید در کلینیک تخصصی از این دستگاه استفاده نماید .

نتایج ورزش الکتریکی EMS

از نتایج بدست آمده از متد ورزشی EMS می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

-افزایش قدرت بدنی و استقامت
-رشد عضلانی و ایجاد توده عضلانی بدون چربی
-ترمیم بافت‌های آسیب دیده اندام‌های مختلف بدن
-كات كردن و شكل‌دهی اندام