آیا ورزش ایکس بادی مفید است؟
آگوست 5, 2020
هر آنچه که باید درباره xbody بدانیم
هر آنچه که باید درباره xbody بدانیم
آگوست 12, 2020
نمایش همه

مزایا و معایب تمرینات EMS چیست ؟

مزایا و معایب تمرینات EMS چیست ؟

 

 

تمرینات EMS (Electrical Muscle Stimulatio) که به عنوان تحریک الکتریکی عضلانی شناخته شده، نوعی از تکنولوژی است که عضلات شما را از بیرون فعال می‌کند در حالی که شما آن‌ها را از داخل فعال می‌کنید. عضلات بدن شما می‌توانند علاوه بر ایمپالس‌های عصبی صادر شده از مغز شما توسط تحریک الکتریکی سطحی نیز منقبض شوند. این جریان‌ها توسط یک دستگاه الکتریکی به نام EMS تولید می‌شوند و معمولا از طریق پدهایی که بر روی پوست قرار می‌گیرند، سبب انقباض عضلات می‌شوند.با ems-plus.ir همراه باشید.

در حالی که جزییات کار وابسته به مدل تجهیزات و نوع نظارتی که به شما می‌شود، است، اما این ورزش تاثیر گذار است. در استدیو ویلسون،‌ تمرینات شامل یک لباس مخصوص که خیس می‌شود و 20 الکترود دارد روی گروه‌های عضلانی اصلی مانند سرشانه، جلو بازو و چهارسر می‌نشیند. زمانی که فرد مشغول انجام تمرینات با وزن بدن و یا با وزنه‌های سبک است، برای مثال ست تمرینات دایره‌ای شامل اسکوات، شنا روی دست، پروانه و… یکی از مربی‌های آموزش دیده از یک دستگاه بی‌سیم جهت ارسال ایمپالس‌ها با شدت‌های مختلف به عضلات استفاده می‌کنند.

این ایمپالس‌ها احساس لرزش‌های شدیدی را که نه راحت و نه دردناک هستند، ایجاد می‌کنند و عضلات را به طور غیر ارادی ۴۰ بار در ثانیه منقبض می‌کنند، ۲۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که اغلب مردم می‌توانند در حالت عادی با میل خودشان عضلات را منقبض کنند.

مزایا و معایب تمرینات EMS چیست ؟

 

کاهش وزن در خانه
تمرینات EMS یا تحریک الکتریکی عضله چیز جدیدی نیست. دکتر جیسون‌داپور پزشک متخصص طب ورزشی در کلمبوس اوهایو می‌گوید: این تکنولوژی مدتی است که در بیمارستان‌ها و توسط ورزشکاران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اهداف توان‌بخشی، این تکنولوژی منطقی به نظر می‌رسد: این دستگاه می‌تواند به حفظ و فعال کردن عضلاتی که پس از آسیب دیدگی یا عمل جراحی دچار آتروفی شده‌اند، کمک کند. برای مثال پس از عمل جراحی زانو، عضلات چهارسر به خواب می‌روند و استفاده از این دستگاه برای کشش زانو و مقابله با سفت شدن آن بعد از عمل ضروری است. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد ورزشکاران حرفه‌ایی ممکن است از این دستگاه، که ارزان و در دسترس عموم نیست، استفاده کنند تا به اهداف رقابتی خود برسند.

ولی اخیراً از آنجا که تمرینات EMS بیشتر در دسترس عموم قرار گرفته و افراد بیشتری اجازه دارند از آن استفاده کنند، مزایای آن کمتر نمایان می‌شود. با این وجود تحقیقات انجام شده نشان دهنده مزایای تقویت کننده این دستگاه در میان افراد ضعیف، عمل شده یا آسیب دیده است نه فقط کسانی که جهت تناسب اندام از این دستگاه استفاده می‌کنند، است.

مزایا و معایب تمرینات EMS چیست ؟

فواید تمرینات EMS
EMS یک ابزار عالی برای کمک به توانبخشی پس از آسیب به عضلات است. این دستگاه نه تنها بر روی بازیابی قدرت عضله کار می‌کند، بلکه در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده نیز مؤثر است. برای افرادی که آسیب زیادی به کمرشان وارد شده و به یک صندلی یا صندلی‌چرخدار در چند ماه محدود می‌شوند، برداشتن اولین گام به سمت پیاده‌روی می‌تواند درد آور و گاهی اوقات غیر ممکن باشد.

 

تقویت عضلات کمر و عضلات مرکزی بدن پس از ماه‌ها بی‌تحرک بودن ترسناک است. EMS می‌تواند برای بازیابی موثر این عضلات و ایجاد قدرت با کم‌ترین درد و استرس به مفاصل، مورد استفاده قرار گیرد. بیماران فیزیوتراپی نتایج شگفت‌ انگیز از خدمات درمانی EMS دیده‌اند و پیشرفت رو به جلو داشتند. یکی از مزایای عمده استفاده از فناوری EMS برای درمان آسیب‌های فیزیکی این است که هیچگونه فشار اضافی بر روی مفاصل، تاندون‌ها یا رباط‌ها ندارد.

شما می‌توانید قدرت عضلات خود را بدون ایجاد هیچ گونه آسیب بیش از حد بازسازی کنید. در تمرینات سنتی، عضلات با استفاده از وزنه‌ها، بهبود می‌یابند به این معنی که وزن و فشار اضافی نیز برای خود مفاصل به کار می‌رود. با این حال، با تمرینات EMS هر بار بارگیری، نتیجه مصنوعی جریان‌های الکتریکی است که از عضلات عبور می‌کند. به این معنی که هر گونه فشاری بر روی مفاصل و رباط‌ها به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

افراد دارای تناسب اندام که به دنبال عضله سازی بیشتر هستند، ممکن است در این قسمت نا امید شوند چون این تکنولوژی به سیستم عصبی مرکزی که یک جز اصلی ساخت عضله است را فعال می‌کند. اگر به دنبال رسیدن به تفکیک عضلات و ترکیب بدنی عالی هستید، ممکن است به این نتیجه دلخواه نرسید. هیچ تحقیقی این موضوع را که این تمرینات باعث رشد عضلات مشخصی می‌شود را نشان نداده است. این که این دستگاه عضلات شما را صد در صد منقبض می‌کند به این معنا نیست که شما از زمانی که اسکوات انجام می‌دهید قوی‌تر می‌شوید.

مزایا و معایب تمرینات EMS چیست ؟

تمرینات EMS
این تکنولوژی، با ارزش حدود 110 تا 150 دلار،‌ در زمانی کمتر از یک ساعت به تنهایی قادر نیست تا اندام شما را متحول کند. این تکنولوژی باید به عنوان یک مکمل در کنار ورزش‌های قدرتی و یا هوازی دیگر انجام شود تا به عضله سازی کمک کند و نباید بیشتر از 3 بار در هفته مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)باید استفاده از دستگاه های EMS را مستلزم مقررات تنظیمی پیش از فروش نماید. در میان این مطالبات از دولت خواسته شده که محصولات EMS فقط برای استفاده در فیزیوتراپی و توانبخشی در نظر گرفته شود.در ایالات متحده هر شرکتی که مایل به فروش دستگاه برای استفاده شخصی است باید مجوز FDA برای ایمنی و اثربخشی آن را ارائه نماید.

معایب تمرینات EMS
این دستگاه ریسک‌هایی نیز می‌تواند داشته باشد. یکی از آنها این است که شما ممکن است تمرین زده شوید! چون شدت تمرینی را که انجام می‌دهید، به اندازه کاری که می‌کنید، احساس نمی‌شود. ممکن است کمی زمان ببرد تا بدن شما متوجه شدت تمرینی که انجام می‌دهید، شود و اگر زمان مشخصی را برای ریکاوری نگذارید، برنامه تناسب اندام شما ممکن است عقب گرد داشته باشد.

ریسک دیگری که این دستگاه می‌تواند داشته باشد این است که، آسیب عضله در شرایطی که می‌تواند ناشی از هرگونه فشار فیزیکی شدید بر روی بدن باشد به وجود آید. الکساندر ارلیخ، فیزیولوژیست ورزشی در نیویورک که به مدت 6 ماه تمرینات EMS را در جلسات تمرینات گروهی امتحان کرده، بیان می‌کند این فشار فیزیکی باعث می‌شود بافت عضلات به سرعت تحت تاثیر قرار بگیرد و ممکن است باعث ایجاد آسیب به کلیه شود.

وی بیان می‌کند EMS ممکن است برای کسانی که مشکلات قلبی عروقی دارند خطرناک باشد. کلید تمرینات ایمن این است که شما با مربی و یا متخصصانی که سابقه سلامتی شما، ریسک‌ها، سطح آمادگی جسمانی و هرگونه آسیبب و تهدید شما را بشناسند، کار کنید. برای مثال اگر شما آسیب عضله همسترینگ و یا پارگی آشیل داشته باشید این دستگاه ممکن است شرایط شما را بدتر کند.

منابع علمی متفاوتی گزارش کرده‌اند که جلسات طولانی مدت یا استفاده از امواج با فرکانس بالا باعث رابدومیولایسیس (نوعی آسیب عضلانی) در افراد آماتور و حتی ورزشکاران حرفه‌ای می‌شود. نکته‌ی مهم این است که با محدود کردن زمان هر جلسه و عدم استفاده از فرکانس‌های بالا می‌توان به سادگی از این عارضه جلوگیری کرد. درصورت احساس درد شدید ورزشکار بایستی به پزشک (جهت معاینه بالینی و سنجی سرمی آنزیم کراتین کاینز) ارجاع شود.

پس چه کسی از تمرینات EMS نفع می‌برد؟
این موضوعات به این معنا نیست که این تکنولوژی بی‌فایده است و فواید ذکر شده برای آن صحیح نیست. بلکه این تکنولوژی برای کسانی که تناسب اندام ندارند و یا مدت زیادی بی‌تحرک بوده‌اند می‌تواند مفید باشد. مثلاً اگر شما کارمند هستید و وقت کافی برای انجام تمرینات ندارید، این تکنولوژی برای اندام تحتانی شما که به اندازه کافی فعال نیستند و ممکن است به پوسچر شما آسیب بزند، می‌تواند مفید باشد. در این شرایط EMS می‌تواند آگاهی بدن شما را بالا ببرد و به شما اطمینان دهد که بخشی از عضلات شما فعال شده‌اند. همینطور EMS می‌تواند برای تقویت عضلات مبتدیان به کار رود تا از ایجاد آسیب‌های شایع جلوگیری شود.

این تکنولوژی می‌تواند برای کسانی که اندام مناسبی دارند به تشخیص و اصلاح عدم تعادل عضلات کوچک کمک کند، همچنین می‌تواند برای گرم کردن و یا جلسات ریکاوری مفید باشد و به گروهی از عضلات که در حال توانبخشی هستند، کمک کند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: health.usnews + bodyinvest