EMS چیست و کاربردهای آن چیست؟
EMS چیست و کاربردهای آن چیست؟
ژوئن 28, 2020
هنرجویان باشگاه ایکس بادی ems plus در تهران
جولای 1, 2020
نمایش همه

دستگاه ای ام اس EMS،لاغری اصولی

EMS چیست و مکانیسم اثر آن به چه صورت است؟

EMS مخفف Electric Muscle Stimulation به معنای تحریک الکتریکی عضلات می باشد. در این روش با استفاده از یک دستگاه و با کمک یک جلیقه که الکترودهای مختلف در آن تعبیه شده است امواج الکتریکی به بدن وارد میشود که باعث تحریک و انقباض عضلات می شود. باتوجه به اینکه در این روش تمام عضلات بصورت همزمان درگیر انقباض میشوند اثر آن بسیار مشهودتر و سریع تر می باشد. روشی که اصطلاحا “سیستم تمرین کل بدن” نامیده میشود.

فواید و نتایج تمرین کردن با دستگاه EMS :

1.تقویت و افزایش حجم و همچنین استقامت عضلات

2.کالری سوزی و کاهش سلولیت

3.فرم دهی و لیفت بدن

4.درمان آسیب دیدگی ها و کاهش درد کمر و مفاصل

5.ماساژ و ریلکسیشن

تمرین با دستگاه EMS به چه صورت است؟
جلسات تمرین 20 دقیقه ای می باشد. در ابتدا فرد جلیقه ای میپوشد که رابط بین فرد و دستگاه میباشد. پس از اتصال کابل ها و الکترودها برای هر شخص در جلسه اول عملیات کالیبراسیون انجام میشود. بدین معنا که میزان شدت پالس های ورودی هر گروه عضلانی مطابق با مقاومت و شرایط فیزیکی هر فرد تنظیم میشود. سپس با توجه به هدف تمرین، یکی از برنامه های آن انتخاب شده و فرد همزمان با تحریک عضلانی ماهیچه ها توسط دستگاه، زیر نظر مربی خصوصی به تمرین میپردازد. در حین تمرین فشار زیاد همراه با حس لرزش و مور مور در بدن احساس میشود.

تفاوت EMS و TENS :
TENS باعث تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست می شود. از نظر پزشکی ثابت شده که TENS روش موثر و غیر دارویی برای دردهای مختلف است. اما EMS به معنی برانگیختگی الکتریکی عضلات می باشد که باعت تحریک و انقباض عضلات میشود. همچنین عمق نفوذ پالس های الکتریکی در TENS بسیار سطحی تر از EMS می باشد.

EMS چه تاثیری برای عضله سازی دارد؟
در این روش تمام ماهیچه های بدن بصورت همزمان (و یا موضعی) درگیر انقباض میشوند و درکنار آن تمرین کردن با وزنه ها و سایر روش ها باعث اثردهی بیشتر و سریعتر میشود. بصورتیکه هر جلسه تمرین با دستگاه EMS معادل 3 جلسه تمرین در باشگاه بدنسازی می باشد. این روش علاوه بر تقویت عضلات و حجیم سازی آن ها، باعث افزایش چشمگیر استقامت نیز میشود. البته باید توجه داشت که برای این کار پشتکار و شدت تمرینات نیز ضروریست و EMS شما را کمک میکند که نتایج را سریعتر و بیشتر بدست آورید.

EMS چه تاثیری در کالری سوزی و لاغری دارد؟
هر جلسه تمرین با دستگاه EMS با مود کالری سوزی باتوجه به شدت تمرینات انجام شده باعث کالری سوزی به میزان 500 تا 1500 کیلوکالری در هر جلسه 20 دقیقه ای و در نتیجه لاغری می‌شود.

آیا تمرینات EMS در درمان سلولیت هم موثر میباشد؟

بله یکی دیگر از کاربردهای EMS بالا بردن متابولیسم بدن و کاهش چشمگیر سلولیت میباشد که همچنین باعث لیفت و رفع شلی و افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن و در نتیجه فرم دهی عضلانی بدن میشود.

آیا این تمرینات برای افراد مبتدی هم مناسب است یا فقط افراد ورزشکار میتوانند از آن استفاده کنند؟

این شیوه تمرین برای هر فرد با توجه به وضعیت بدنی همان شخص کالیبره شده و قابل استفاده میباشد و هیچ محدودیتی از لحاظ مبتدی یا ورزشکار بودن برای آن وجود ندارد. ولی به شدت توصیه میشود که این تمرینات زیر نظر مربی آموزش دیده انجام شود تا هم از صحت تمرینات مطمئن شوید و هم بیشترین بازدهی بدست آید.

یکی از فواید EMS افزایش توان سرعتی افراد تا 30 درصد و استقامتی تا 100 درصد میباشد که همین امر باعث استقبال زیاد ورزشکاران حرفه ای تمام زمینه ها ( بدنسازی، فوتبال، والیبال، تنیس، بوکس و …) از این روش تمرینی شده است.همچنین این آمار قابل توجه افراد معمولی نیز میباشد چون این نتایج به این معناست که در طول روز توان بیشتری خواهید داشت و کارهای روزمره خود را با توانایی بیشتر و خستگی کمتر انجام خواهید داد.

EMS چگونه باعث کاهش درد کمر و مفاصل میشود؟

دلیل اصلی کمردرد ضعف و یا ناتوانی و عدم تقارن عضلات میباشد. تمرین کردن با EMS باعث تقویت عضلات و در نتیجه کاهش درد آن ها میشود. در این زمینه تحقیقات بسیار زیادی انجام شده که متن کامل مقالات به پیوست موجود میباشد.

آیا تمرین کردن با EMS خطر و یا عوارضی به همراه دارد؟

خیر، مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است که همه آن ها مفید بودن و موثر بودن EMS را تایید کرده اند و هیچگونه گزارشی مبنی بر خطرناک بودن آن ها ارائه نشده است. البته محدودیت هایی برای EMS وجود دارد که در بخش بعدی آن ها را عنوان خواهیم کرد.شایان ذکر است که دستگاه StimaWELL EMS تنها دستگاهیست که دارای تاییدیه های پزشکی CE و ISO 13485 میباشد که تایید کننده بی خطر بودن آن میباشد.

محدودیت های استفاده از EMS :

افراد دارای مشکلات قلبی، صرع، سرطان و مشکلات گردش خون و همچنین افراد دارای دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب و انواع ایمپلنت های الکتریکی و زیبایی و همچنین خانم های باردار در حین بارداری نمیتوانند از این روش استفاده کنند. البته این روش تمرینی برای ریکاوری بعد از زایمان بسیار کمک کننده و موثر می باشد و افراد باردار چند ماه پس از وضع حمل میتوانند از این تمرینات استفاده کنند.

پیشنهادات قبل و بعد از تمرینات EMS :

حتما قبل و بعد از تمرین آب و مایعات فراوان بنوشید، هیچوقت با معده خالی تمرین نکنید و توصیه میشود با توجه به نوع برنامه خود، تغذیه متناسب با آن را حتما از مربی خود بخواهید و رعایت کنید.

برتری EMS نسبت به روش های تمرینی سنتی:

برتری EMS در برانگیختگی بالای فیبرهای عضلانی میباشد که باعث انقباض سریع آن ها میشود.این فیبرهای عضلانی نقش بسیار زیادی در فرایند عضله سازی و تولید توان سرعتی ایفا میکنند. در تمرینات سنتی تنها درصئرت شدت کافی تمرین، در پایان هر جلسه فیبرها منقبض میشوند که در این حالت فشار زیادی بر روی مفاصل و رباط ها وارد می شود. ولی در حین تمرینات EMS بدلیل عدم وجود بار اضافی فشاری به آن ها وارد نمیشود. هنگام انجام تمرینات EMS فشار کمتری بر قلب و دستگاه گردش خون وارد می شودف در حالیکه در تمرینات سنتی، بالا و پایین رفتن مداوم منحنی ضربان قلب و فشار خون را شاهد هستیم. میزان هر دوی آن ها حین تمرینات EMS بسیار پایدار بوده و بصورت نسبی پایین میباشند.همچنین بدلیل تعداد زیاد عضلات بکار گرفته شده، بطور همزمان بهبودی عظیمی در میزان تحمل و استقامت بدن ایجاد می شود.بزرگترین برتری این روش، کارایی دست نیافتنی آن میباشد : 20 دقیقه تمرین فشرده در هفته به خوبی کافیست تا به نتایجی برسید که قبلا با ساعت ها تمرین به آن دست می یافتید…